Tømmerterminal i Svelvik blir en katastrofe for lokalmiljøet.

Av
DEL

Leserbrev (Drammens Tidende) «Tømmerterminal handler ikke bare om støy og ulemper. Det handler også om å skape arbeidsplasser.», skriver Stig Hellerud, som er styreleder i Drammensregionens Virketerminaler AS.

Han avslører i første setning at han ikke har et snev av innsikt i hva dette dreier seg om for Svelviks befolkning. Dette dreier seg om dagliglivet i Svelvik, simpelthen fordi vi alle kommer til å få vår hverdag uakseptabelt berørt av over 100 trailerlass som skal bevege seg langs en substandard vei. Og dette kommer til overmål i tillegg til over 60 daglige trailerlass fra Gipsfabrikken på Tørkop, trailere til og fra MAUR, ADAX og annet transportintensivt næringsliv.

Han forsøker å sukre pillen med vage antydninger om at ny svelvikvei må på plass, men vet inderlig godt at en ny svelvikvei kun er planlagt fra Tørkop over til motorveien. Det betyr at Svelviks befolkning skal utholde lusefart på allerede belastede og nedslitte veier, uakseptabel trafikkfare ved skole og barnehager, ekstrem veislitasje på en vei som ikke er designet for det, farlige situasjoner ved de uunngåelige forbikjøringer som vil komme, og katastrofalt økende ulykker på en allerede ulykkesbelastet vei. Svelviks befolkning kjenner historien om ny svelvikvei.

Dette har ikke noe med næringsutvikling og havnevirksomhet å gjøre. Men det har alt med uegnede kommunikasjoner å gjøre.
Vi er forespeilet 6 arbeidsplasser ved tømmerhavna, i tillegg til vage, rosenrøde vyer om en oppblomstring på Juve. Det Stig Hellerud bringer til torv er intet annet enn uforpliktende vyer, for å bidra til løsning av hans presserende problem, nemlig å finne en ny utskipningshavn under tidspress.

Svelvik står således ikke overfor en næringsutvikling, men en alvorlig fare for uakseptabel trafikkbasert ulempe, risiko for fraflytting og nedbygging, og et kommunikasjonsmessig mareritt for hele befolkningen i uoverstigelig fremtid.

Det er forståelig at skogbruksnæringen trenger et sted for utskipning. Det er imidlertid fullstendig uforståelig at næringslivsledere ikke forstår at for å få skipet ut tømmer så man både ha en havn, og akseptable kommunikasjoner til havna, gjerne med jernbaneforbindelse.

Kommunikasjonene må selvsagt ha kapasitet å fremføre det volum man ønsker, uten å påføre et lokalsamfunn ubotelig skade eller ulempe. Hellerud ser knapt nok det problemet for bare trær.

Artikkeltags