(Drammens Tidende)

DRAMMEN: Fra omtrent midten av mars og til 1. mai var det fritt fram å parkere på kommunens plasser i sentrumsgatene.

Toril Lislien, kommunalsjef for næring og arbeid i Drammen kommune, forteller at kommunen innførte gratisparkering i gatene etter forslag fra Byen Vår Drammen (BVD). Men etter bare noen uker snudde BVD og ønsket å innføre betaling igjen. Virkningene av gratisparkeringa hadde ikke blitt som sentrumsbutikkene hadde håpet.

Kommunen valgte likevel å videreføre gratisparkeringa til 1. mai, av smittevernhensyn. I de kommunale parkeringshusene har ting vært normalt i hele perioden, her har det kostet å parkere.

– Ganske tidlig etter at korona-tiltakene kom fikk vi tilbakemelding fra BVD om at sentrumsnæringene ønsket gratisparkering i gatene. Aktiviteten i sentrum hadde minsket veldig. Sentrumsnæringene mente gratisparkering ville gjøre at flere kunder fant veien til sentrum. Kommunen mente at forslaget var bra, derfor innførte vi gratisparkering raskt, forteller Lislien.

Ansatte og beboere parkerte

Men i starten av april så butikkene at tiltaket ikke ga ønsket effekt. Tom Søgård, daglig leder i Byen Vår Drammen, fikk tilbakemeldinger fra drivere i sentrum om at det var fullt på parkeringsplassene i sentrum. Og ikke av kunder som skulle handle.

– Det tok litt tid før folk oppdaget gratisparkeringa. Men når de gjorde det, ble det raskt stappfullt overalt. Og det var ingen bevegelse blant bilene, de ble stående lenge. Derfor må det ha vært ansatte som jobber i sentrum og beboere her som brukte plassene. I parkeringshusene derimot, var det veldig få biler. Etter kanskje tre uker skjønte vi at dette ikke fungerte. Gratisparkeringa gjorde at det faktisk ble dårligere sirkulering i plassene, sier Søgård.

– Kan det også ha vært butikkdrivere i sentrum som benyttet seg av gratisparkeringa?

– Ja, sikkert. Antakeligvis de fleste som jobber i sentrum.

Også en innbygger i Drammen har klaget over gratisparkeringen:

– Dessverre er svært mange p-plasser i sentrum nå ikke tilgjengelig for dem som ønsker en handletur til byen. Nær alle plasser er opptatt hele dagen av folk som tydeligvis jobber i byen eller kanskje pendler til Oslo. Har observert biler som har stått flere dager uten å bli flyttet i Schwenckegata. Dette er ikke bra for butikkene som har begynt å åpne, skriver mannen i e-posten, som dumpet inn i kommunens postliste i slutten av april.

Behagelig og billig

I gratisperioden anså ikke kommunen det som hensiktsmessig å sjekke hvem som faktisk parkerte i sentrumsgatene.

– Vi legger opp til å ha tillit til innbyggerne våre. Når man innfører noe er det ikke alltid så godt å vite hva konsekvensene blir. Dette er et godt eksempel på en situasjon der man tilpasset tiltak underveis, i tett dialog med næringslivet. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med aktørene i næringslivet i sentrum under hele korona-perioden. Det er viktig å snakke med dem som vet hvor skoen trykker, sier Lislien.

Søgård beskriver virkningen gratisparkeringa fikk som interessant, og noe BVD skal ta med seg det videre.

– De fleste mennesker vil ha det behagelig og billig, sier Søgård.

– De fleste som vanligvis parkerer i parkeringshusene valgte nok heller å parkere i gatene da det ble gratis. Man er jo seg selv nærmest, sier Lislien med et smil.

Ifølge Søgård merket butikkdriverne oppgang i kundemassen fra dag én etter at de ordinære parkeringsbestemmelsene kom tilbake.

– Det er bra. Det viser at den parkeringsstrategien kommunen innførte for omtrent halvannet år siden – som vi også var med på å utarbeide – fungerer som den skal, mener han.

LES OGSÅ: Her ble det delt ut flest bøter i fjor. Kanskje parkerer du her ofte?

– Kjempetøft

Søgård forteller at de fleste sentrumsbutikkene har klart å holde åpent i hele korona-perioden. Mange har imidlertid hatt reduserte åpningstider. Han legger ikke skjul på at perioden har vært vanskelige for dem.

– Det har vært kjempetøft. Konkurransen i bransjen er veldig stor, og mange av driverne i sentrum hadde små marginer fra før. Så kom altså korona på toppen av det hele. Idet siste har euroen også vært dyr, noe som har bidratt til å gjøre det vanskelig for butikkene som importerer varer fra utlandet. Nå går det bedre, men driverne er langt fra der de var før korona-tiltakene kom, sier Søgård.

Han har en tydelig oppfordring til innbyggerne: Bruk lokale nisjebutikker dersom man vil at de skal overleve. Dette budskapet har blitt fremmet mange ganger før, også før korona:

– Men i år er virkelig året man må handle lokalt. Hvis ikke forsvinner disse butikkene, understreker Søgård.

Claus Mølbach-Thellefsen i Drammen parkering sa til Drammens Tidende 29. april at kommunen trolig har tapt 4,5 millioner kroner på gratisparkeringen.