Det er ikke en statshemmelig at man må jobbe hardt for å tiltrekke seg lesere i et stadig mer digitalt medieunivers der oppdateringer på sosiale medier dukker opp fortere enn vi journalister får hentet pennen og blokka vår. Derfor var det ekstra gledelige lesing for redaktøren i Svelviksposten da opplagstallene våre for høst 2018 ble offentliggjort.

Ifølge Mediebedriftenes landsforenings årlige oversikt over aviser opplagstall har vår leserskare vokst fra 2112 til 2152 abonnenter, som tilsvarer 1,9 prosent. Nei, det er ikke store tall det er snakk om, men når man på SSB får opplyst at Svelvik har 2103 husstander, kan redaktøren i lokalavisa nikke fornøyd. Det er nemlig den beste veksten vi har hatt på fire år. Men hvordan har vi klart å snu den negative trenden mon tro?

Vi har lyttet til leserne våre, og snudd innholdsfokuset mot nyheter. For å tiltrekke oss nyinnflyttede barnefamilier har vi satt søkelyset på barnehage og skole. I tillegg er vi som lokalavis opptatt av å få frem stadig nye ansikter i avisa, og har derfor lagt ekstra vekt på å fortelle de spennende, kuriose og rørende historiene til enkeltpersoner i Svelvik.  Som for eksempel Selma Kittelsen, som er en av ganske få som har brukt flere år av livet sitt på å lage zombie-hoder, Star Wars-figurer og lateksmasker.

Opplagstallet omfatter både heldigitale og komplettabonnenter (papir og digital). Det er ingen tvil om at de gode opplagstallene skyldes en kraftig vekst i digitale abonnenter, og nedgang i papirabonnenter. Men for dem som måtte lure: Selv om tallene går ned, er papiravisas død er betydelig overdrevet. Selv om mediebransjen i sin helhet ser et fall i papirabonnenter, har Svelviksposten lavere fall enn forventet.

Som abonnent på papiravisa har du inkludert tilgang til alle sakene på nettavisen vår, og vi oppforderer alle til å lage en innlogging på nett, for å lese sakene der nysgjerrigheten ikke holder til neste avis.

Som redaktør i Svelviksposten er det ingenting som varmer mitt hjerte mer enn når folk kommer innom eller sender en melding for å fortelle hvor fornøyd de er med avisa. Det er dere vi jobber for, stiller de vanskelige spørsmålene for, og formidler de rørende historiene til.

Tusen takk til våre lesere gjennom alle år, og tusen takk til våre nye lesere for å gi oss en sjanse.